Modern approaches to the organization and introduction of elective courses in view of modernization of Russian education system
https://doi.org/10.31162/2618-9569-2017-10-2-134-141
Abstract
The relevance of the research is defined by importance of modernization of Russian education at the higher school which provides the specialized education and it is designated as means of differentiation and individualization of training. The paper purpose - to study the changes in the structure, contents and the organization of educational process. Facultative courses play an important role in the system of the specialized education. Alternatively to facultative courses, nowadays elective courses are obligatory at school. The main approaches are the analysis and systematization in this research. According to the concept of the specialized education at the senior stage of the general education approved by the Ministry of Education of the Russian Federation, the differentiation of the educational content in higher education institution and school is based on various combinations of three types of courses: basic, main, elective. Each of these types of courses promotes achievement of the goals of vocational education. Nevertheless, you can choose the range of the tasks preceding each type of a course. The main results of the research allow considering the interests more, abilities of students, creating conditions for their training according to their professional interests and intentions concerning continuous education. The materials of the research can be used by educational administrative staff when determining the schedule of a training course.
References
1. Министерство образования. (2002). Концепция профильного обучения на старших ступенях общего образования. Москва: Министерство образования.
2. Министерство образования. (2003 год). Письмо от организации подготовки дошкольников в эксперименте по внедрению профильной подготовки учащихся в учебных заведениях, реализующих программы среднего (полного) общего образования в 2003-2004 учебном году. Москва: Министерство образования.
3. Баранников А.В. Курсы по выбору в профильной подготовке. Электронные курсы в профильных занятиях. / А.В.Баранников//Первое сентября/–2004. – 102 (1-2). //
4. Благодарская Т.А. Профессиональное консультирование студентов с помощью английского языка. / Благодарская Т.А// Иностранные языки в школе. – 2005. – 2 (63-67).
5. Ермаков Д.С. Потоки и «подводные камни» в море выборных курсов. / Ермаков Д.С .//Народное образование. – 2007-1 (155-162).
6. Губарева Т.С. Формирование коммуникативно-компетентной личности гимназистов-учеников./ Ермаков Д.С.// Труды кафедры общей педагогики ОСУ. 2 190-195.
7. Соколова И.И. Использование интерактивных технологий в процессе преподавания гуманитарных дисциплин в вузе / Соколова И.И. // Иностранные языки в современном мире. Сборник материалов IX Международной научно-практической конференции. Под редакцией С.С.Тахтаровой, А.В. Фахрутдиновой. – 2016. – (250-255).
8. Митина, Л.М. Психология развития конкурентоспособной личности. http://www.razym.ru/naukaobraz/obrazov/122988- mitina-lm-psihologiya-razvitiya-konkurentosposobnoy-lichnosti. html.
9. Kadyrova A.A., Valeev A.A. Pedagogical support of nonlanguage high school students’ capacity for creative self-realization in foreign language classroom development // International Journal of Environmental and Science Education. 2016, Vol. 11, Iss. 6, pp. 1039-1048.
10. Fakhrutdinova A.V., Salyakhov E.F., Zagidullina, V.M, Aleshina E.A. Small Business Capabilities for Employment // Asian Social Science, 2015 Vol. 11, No. 11 p 341-346.
Review
For citations:
, Modern approaches to the organization and introduction of elective courses in view of modernization of Russian education system. Minbar. Islamic Studies. 2017;10(2):134-141. (In Russ.) https://doi.org/10.31162/2618-9569-2017-10-2-134-141