Forms of self-organization of theological scholarship: between psychoevolution and «legendivity»
https://doi.org/10.31162/2618-9569-2013-6-2-187-193
Abstract
The article observes the evolution of self-organization, images of unity, identity of muslims in inner Russia from the time of official acceptance of Islam in X century. What can we say about the regional form of islam other than individual position of famous religious scholars of ‘jadidism’? Historical sources tell us about the mutual demarcation of official duties between civil and religious powers, relations towards foreign muslim societies, ‘climate’ inside the local ‘ummah’ and so on.
References
1. Mako G. The Islamization of the Volga Bulghars: A Question Reconsidred// Archivum Eurasiae Medii Aevi 18. – 2011. – pp. 199-223.
2. Амирханов Р. М. Тюрко-татарская философская мысль средневековья (XIII-XVI вв.) / Р.М. Амирханов. – Казань, 2001. – 262 с.
3. Ахмаров Г. Казан тарихы/ Г. Ахмаров. – Казань, 1909. 116 с. (на тат. яз.)
4. Мустакимов И.А. Арабоязычные нарративные источники по истории тюркских государств XV – XVIII вв./ И.А. Мустакимов// Средневековые тюрко-татарские государства (Вопросы источниковедения и историография истории средневековых тюрко-татарских государств). Вып. 5. Казань, 2013. – СС. 48- 56.
5. Путешествие Ибн-Фадлана на Волгу. Пер. и коммент. А. П. Ковалевского. Под ред. И.Ю. Крачковского. – М.-Л., 1939. – 86 с.
6. Сайфутдинова Э.Г. Влияние мусульманской богословской литературы на мусульманскую мысль в Золотой Орде / Сайфутдинова Э.Г.// Золотоордынское наследие. Материалы Международной научной конференции «Политическая и социальноэкономическая история Золотой Орды (XIII–XV вв.)». 17 марта 2009 г. Сб. ст. Вып.1. – Сс. 400-406.
7. Федоров-Давыдов Г.А. Религия и верования в Золотой Орде/ Г.А. Федоров-Давыдов// http://kitap.net.ru/islam/ fedorov-davydov.php#10001.
Review
For citations:
Forms of self-organization of theological scholarship: between psychoevolution and «legendivity». Minbar. Islamic Studies. 2013;6(2):187-193. (In Russ.) https://doi.org/10.31162/2618-9569-2013-6-2-187-193